کد مطلب:330325 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:344

فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام
از امام جعفر صادق علیه السلام منقول است كه رسول خدا صلی اللّه علیه و آله فرمودند هر آینه پاره ای از تن من در خراسان دفن خواهد شد كه زیارت نمی كند او را مومنی مگر این كه خدا بهشت را بر او واجب می كند و بدن او را بر آتش جهنم حرام خواهد كرد.

(بحار الانوار ج 99، ص 33)

حضرت علی علیه السلام فرمودند: مردی از نسل من در خراسان به وسیله سم مظلوم وار به شهادت می رسد اسم او اسم من است و اسم پدرش اسم موسی بن عمران علیه السلام می باشد هر كس او را زیارت كند خدا گناهان گذشته و آینده او را می بخشد ولو گناهانش به قدر ستاره های آسمان و قطرات باران و برگ درختان عالم باشد.

(بحار الانوار ج 99، ص 34)

امام صادق علیه السلام فرمودند: كشته می شود فرزند پسرم در سرزمین خراسان در شهری كه گفته می شود طوس . هر كس او را زیارت كند در آن شهر در حالی كه معرفت به حق آن حضرت داشته باشد او را روز قیامت به دست خودم وارد و داخل بهشت می كنم ولو از مرتكبین گناهان كبیره باشد گفتم فدایت شوم معرفت به حق آن حضرت چیست ؟ حضرت فرمودند: یعنی بداند كه اطاعت آن حضرت واجب است و او شهید و غریب است ، كسی كه زیارت كند آن حضرت را در حالی كه معرفت به حق آن حضرت داشته باشد خدا اجر هفتاد شهید از شهدایی كه در مقابل رسول خدا با دشمنان اسلام جنگیدند و شهید شدند عطا می كند.

(بحار الانوار ج 99، ص 41)

امام رضا علیه السلام فرمودند: كسی كه مرا زیارت كند در خانه دور من ، روز قیامت در سه مكان به فریاد او خواهم رسید تا این كه او را از مشكلات مكان ها نجات بدهم

اول ) روزی كه نامه اعمال خلائق را به آنها بدهند.

دوم ) به هنگام عبور از صراط.

سوم ) به هنگام میزان (كه اعمال بندگان در آنجا سنجیده می شود).

(بحار الانوار ج 99، ص 34)

از یاسر خادم نقل شده است كه : امام رضا علیه السلام فرمودند: آگاه باش و بدان كه من كشته می شوم به وسیله سم در حالی كه به من ظلم شده است . و دفن می شوم در مكانی غریب . پس هر كس بار سفر بندد به طرف زیارت من ، دعایش به اجابت و گناهش بخشیده می شود.

(بحار الانوار ج 99، ص 36)

از عبدالعظیم حسنی نقل شد، كه گفت شنیدم از امام جواد علیه السلام كه حضرت فرمودند: زیارت نمی كند پدر مرا احدی از مردم به توسط باران یا سرما یا گرما در این راه اذیت شده باشد مگر این كه خداوند متعال بدن او را بر آتش جهنم حرام می كند.

(بحار الانوار ج 99، ص 32)

امام رضا علیه السلام فرمودند: همانا هر كس مرا زیارت كند در حالی كه عارف به حق من و طاعت من باشد كه خدا بر او واجب كرده پس من و پدرانم شفیعان او هستیم روز قیامت و كسی كه ما شفیعان او باشیم روز قیامت نجات پیدا می كند ولو گناه جن و انس را داشته باشد.

(بحار الانوار ج 99، ص 32)

امام رضا علیه السلام فرمودند: شرورترین خلق خدا در زمان من مرا به توسط سم شهید می كند پس مرا در دیار غربت دفن می كند پس كسی كه مرا در آن دیار زیارت كند خدای عزوجل برای او اجر صد هزار شهید و صد هزار صدیق و صد هزار حج كننده و عمره به جا آورنده و صد هزار مجاهد در راه خدا مكتوب می فرماید و در زمره ما محشور می شود در روز قیامت و در درجات عالیه بهشت رفیق ما خواهد بود.

(بحار الانوار ج 99، ص 32)

امام رضا علیه السلام فرمودند: هر كس مرا زیارت كند با غسل زیارت ، از گناهان پاك می شود مثل روزی كه از مادر متولد شده است .

(لثالی الاخبار، ج 3، ص 159)

از امام محمد تقی علیه السلام سوال شد آیا زیاررت امام حسین علیه السلام افضل است یا زیارت قبر پدرت امام رضا علیه السلام پس امام محمد تقی علیه السلام گریه و اشك از چشمان حضرت جاری شد و فرمود زیارت پدرم افضل است چون كه زوار امام حسین علیه السلام زیاد است و زوار پدرم كم است .

(انوار البهیه ، ص 131)